Information till dig som ska ta körkort

Vill du ta körkort men vet inte riktigt i vilken ände du ska börja? Östersunds Trafikskola har samlat några av de viktiga bitar du behöver fixa för att kunna börja övningsköra.

Viktiga blanketter för att övningsköra

Alla blanketter angående körkortstillstånd etc ansöker du om direkt från Körkortsportalen hos Transportstyrelsen

Kom igång med ditt körkort

Vi hjälper dig varva körteori och praktik

Östersunds Trafikskola kan erbjuda en effektiv utbildningsmodell genom att varva teori och praktik med hjälp av STR:s studiematerial. Du får hemläxa både i körhäfte och teorihäfte, vilket ska redovisas då du gör din körövning. Du fördjupar dina kunskaper genom att närvara vid teorilektioner. Du studerar teoriprov i vår datorsal eller hemifrån via Internet. Du får en kod när du skriver in dig.

På våra teorilektioner fördjupar du dina kunskaper och diskuterar erfarenheter från körningarna. Bland annat så innehåller det teori om svårare trafiksituationer och mörkerkörning. Utbildningen avslutas med repetition och sluttest innan förarprovet.

När du börjat köra så erbjuds du en preliminär kostnadsberäkning och uppskattning av hur många lektioner som kommer behövas. Då du sedan har blivit godkänd hos oss beställer vi tid för förarprov hos Trafikverket. En mer detaljerad utbildningsplan finns att tillgå i receptionen.

Extra stöd för dig med läs- och skriv­svårigheter

Din körkortsutbildning bygger på både teori och praktik och vi kan hjälpa dig individuellt med teoriundervisning dag och kvällstid. För dig med läs- och skrivsvårigheter finns hjälp av lärare och datorprogram med ljudstöd.

Individanpassad körkortsutbildning

• Vi planerar utbildningen tillsammans med dig
  • Vi upprättar en individuell utbildningsplan tillsammans med dig
  • Vi ger dig som elev en uppfattning om antalet lektioner och kostnader innan det är dags för uppkörning
  • Vi hjälper dig att veta hur lång tid utbildningen kommer att ta
  • Vi anpassar undervisningen efter din inlärningsstil. Det betyder att vi undervisar på det sätt du föredrar och behöver för att lära dig på bästa sätt

Krav för att få ta körkort

Körkortsbehörigheter

• A1 – Lätt mc 125 cc, max 11 kw motorstyrka, 16 år.
  • A – Mellan mc, max 25 kw motorstyrka, 18 år. Efter 2 års innehav behörighet att köra 35 kw. Tung mc, över 35 kw, 21 år.
  • B – Personbil med högst 3,5 tons totalvikt, lättlastbil och ett till sådana tillkopplat lätt släpfordon. Terrängvagn och motorredskap klass 1. 18 år.
  • BE – Samma som B-behörighet, plus släpfordon oavsett antal och vikt. 18 år.
  • Traktor – 16 år
  • Moped klass 1 – Körkort 15 år
  • Moped klass 2 – Förarbevis 15 år

Vem får ta körkort egentligen?

• Du måste vara folkbokförd i Sverige minst 185 dagar eller studerat här i minst 6 månader
  • Du måste ha ett giltigt körkortstillstånd
  • Du måste ha en giltig legitimation
  • Du får inte ha ett annat körkort utfärdat inom EES
  • Du måste ha fyllt 18 år

För mer information besök:

Några saker du behöver för att övningsköra

Ansök om körkorts­tillstånd

Vid all övnings­körning behöver du ha körkorts­tillstånd, även för övnings­körning vid trafikskolan. Ansökan hittar du hos Transport­styrelsen. Vi hjälper gärna till med ansökan och utför även syntest till hälso­deklarationen. Blanketterna skickas sedan till Transport­styrelsen i Örebro.

Övningsköra hemma? Gå introduktions­kursen!

Vill du övningsköra hemma? Det är obligatoriskt för handledare och elev att gå en introduktionskurs för att övningsköra för B-körkort. Handledare och elev genomför en tre timmars utbildning tillsammans. Handledare får gärna åka med vid lektioner hos oss på trafikskolan – prata med din lärare!

Skaffa en giltig legitimation

Du behöver en godkänd legitimation när du utför dina prov hos vägverket, även vid riskutbildning på halkbanan. Körkortet kommer i ett rekommenderat brev, så när du hämtar ut det krävs legitimation.

Godkända legitimationer

SIS-märkta identitetskort eller tjänstekort, svenskt nationellt identitetskort enligt förordningen (2005:661) om nationellt identitetskort, svenskt körkort, svenskt pass med vinröd pärm, så kallat EU-pass.